30 sep. 2008

RÖDGUL TRUMPET i väntan på NAKET KORN

Kornet har kallats Nordens ris, men det var nog ett tag sedan det var verklighet. Naket korn är en absolut favorit men det kan vara svårt att få tag på. Som tur är finns grannfamiljen Leijon som inser värdet av denna smakrika gröda. Leijons odlar ekologiskt naket korn för andra året i rad. Första året blev skörden lika liten som utsädet! Kajorna älskar nämligen också kornet. I år växer kornet i mitten av ett gigantiskt havrefält, detta för att lura kajorna som inte vågar dyka ner mitt i ett fält. Jag väntar som ett barn på julafton på att Per Leijon ska skörda kornet så jag får göra min favoritrisotto med årets nyplockade rödgula trumpetsvamp. Får du inte tag på naket korn så pröva göra risotton på helt dinkel, korn gryn eller nakenhavre.

Foto: Martin Alfredsson

KORNRISOTTO med RÖDGUL TRUMPETSVAMP
Ca 4 portioner
½ gul lök
4 dl naket korn, dinkel eller nakenhavre
1 dl torkad trumpetsvamp, trattisar eller Karl-Johan (3 dl färsk svamp)
1 msk smör
6 dl höns- eller grönsaksbuljong
1 dl toort vitt vin
100 gram smakrik kittost eller annan smakrik ost
1 tsk flingsalt+½ tsk svartpeppar

Gör så här:
Skala & finhacka löken. Fräs den med korn och svamp i smöret.
Tillsätt buljong och vin och låt puttra under lock tills kornet är "al dente" (tuggmotstånd kvar). rör då och då under puttringstiden och tillsätt ytterligare vätska vid behov- risotton ska vara lite fuktig. Rör ner osten strax innan servering. Smaka av med salt och peppar.

5 kommentarer:

  1. Och jag som åt smörstekta trattisar igår! Tänk om jag haft detta recept då!
    Fast det hade nog fallit på att jag varken hade ost eller vitt vin hemma;)

    Risotto är gott. Har inte prövat denna variant dock! Köper vanligt risottoris på kartong..
    Brukar också göra den med Parmesan, men kittost har jag aldrig ätit..kanske ska pröva det!

    Jag är så glad att du börjat blogga! Himmel så mycket nytt jag kommer lära mig:D
    Gillar inte att laga mat annars, men när jag läser matbloggar blir jag så HUNGRIG, och matlagnings sugen:)

    SvaraRadera
  2. Verkar supergott. Måste pröva.
    Svampnörd i Trångsviken

    SvaraRadera
  3. Det här måste jag prova. Kan man överhuvudtaget få tag i naket korn i butik? Säljer dina grannar?

    SvaraRadera
  4. Hejsan temakerskan! Nu har jag provat nästan alla theer jag fick av dej i Turin. Jättegoda! Vi beställer till vårt café vid Warbro Kvarn till sommaren. Vill bara tipsa om att vi faktiskt odlar och säljer naket korn sedan ett par år tillbaka. Kolla in vår hemsida dinkel.se Kerstin

    SvaraRadera
  5. Hej, först ska jag berätta att jag köper ert te i Luleå samtidigt som jag inhandlar Lule kaffe. Men jag undrar om du kan fixa fram naket korn så jag kan köpa! britt-Inger o

    SvaraRadera