21 dec. 2008

EN REN & GOD JUL

Lagom till jul och likt en köttindustrins lucia träder livsmedelsproffesorn Marie-Louise Danielsson-Tham fram i DN-debatt och försvarar livsmedelstillsatserna i vår mat genom följande skrämselpropaganda; ”Utan tillsatser i maten riskerar vi att dö” och senare kommer argumentet att ”Ett enda gram botulinum-toxin räcker för att döda 7 miljoner människor. ”

Visst är det bra att någon äntligen börjar förklara (försvara) industrins omfattande tillsatsanvändning för att få igång en rejäl debatt. Kanske alla människor (inklusive politiker) får upp ögonen för att cirka 90% av de 315 tillsatserna som finns i vår mat är av KOSMETISK NATUR och används för att fejka smak, färg och konsistens och för att skyla över att det finns för lite av bra råvaror i produkten! Visst blir maten billig! Men hur hälsosam? Eller kanske, hur skadlig? Jag tror dessvärre inte att skrämselpropaganda gynnar någon debatt!

Det går alldeles utmärkt att tillverka julskinka utan natriumnitrit och knappast är det livsfarligt om vi förvarar skinkan i kylen! Majoriteten av finska julskinkor är gråaktiga och nitritfria. De har visserligen lite kortare hållbarhet men vem vill äta julskinka ända fram till trettondagen, så vad gör det? Förresten så behöver vi dra ner rejält på vår köttkonsumtion för att jordens reurser ska räcka till så jag kan faktiskt tänka mig en riktigt GOD JUL med bara revbensspjäll och utan julskinka*.....och onödiga tillsatser!

Annars ser min önskelista ut så här:
· Världens bästa skolmat och äldremat i Östersunds kommun! Mat som är GOD, REN, NATURLIG och tillagas NÄRA och som blir till en SMAKUPPLEVELSE.
· Bättre matkvalitet generellt; dvs färre tillsatser, mer ekologi och hederlighet från livsmedelsindustrins sida.
Mats-Eric Nilssons böcker ”Den hemlige kocken” och ”Äkta Vara” till alla (inklusive politiker och mattanter)

Låt maten få mer utrymme i era liv, vad gäller tid och pengar! Mat är gemenskap, njutning, upplevelse, livsnödvändigt, och sist men inte minst, det är det som förenar oss människor.

* Spara på resurserna och satsa på att bara laga en rätt av grisen i år!
Foto: Tina Stafrén Länkat till intressant.se Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

  1. Åh, jag håller med dig så ini norden. Jag blev så arg när jag läste hennes debattinlägg att jag inte visste var jag skulle ta vägen. Vi arbetar i sådan extrem motvind ibland.

    Jag fasar inför julbordet jag kommer att sitta vid i morgon, för jag tvivlar på att någon tänkt på annat än att det ska vara billig mat. Gör mig illamående.

    God Jul

    SvaraRadera
  2. nitrit dödar bakterien clostridium botulinum och gör att vi slipper få botulismförgiftning som bland annat kan leda till andningsförlamning. jag vill inte gärna äta tillsatser, men hellre nitrit i min skinka än att riskera livet när jag äter den.

    SvaraRadera